google language translate

flashVortex


Search This Blog


Friday, February 26, 2010

SELAMAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL



Untuk yang kesekian kalinya, Maulidur Rasul muncul lagi dan tahun ini jatuh pada hari Jumaat. Maulidur Rasul atau dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad S.A.W. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571. Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya.

Ada kelebihan disediakan kepada orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.



Dan untuk sambutan maulidur rasul peringkat dalaman diri pula, monolog dalaman digunakan untuk muhasabah diri:

1. Aku mengaku cinta dan kasihkan Rasul, …tapinya aku jarang ikut amalannya yang memohon Solawat dan Istighfar sekurang-kurang 70 kali sehari sedangkan dia sudah diangkat sebagai Penghulu syurga dan maksum dari segala dosa;

2. Aku mengaku cinta dan kasihkan Rasul, …tapinya aku sukar pulak nak ikut ajarannya supaya taatkan perintah Allah bersolat, berpuasa, berzakat dan jauhi segala larangan Nya;

3. Aku mengaku cinta dan kasihkan Rasul, …tapinya aku tidak pulak ikut cara nabi bila bergurau, bercakap dan berketawa yang hanya menampak kan gigi sahaja, sedangkan aku kalau bergurau tanpa hadnya, bila bercakap tanpa nilainya dan berketawa mahu bergegar seluruh badan dan rumah;

4. Aku mengaku cinta dan kasihkan Rasul, …tapinya bila bab makanan aku lupa pesan nabi supaya berhenti sebelum kenyang, jangan berlebih-lebihan tentukan dari mana hasilnya, aku hanya tahu bedal semacam jer, bersedekah jarang sekali...;

5. Aku mengaku cinta dan kasihkan Rasul, …tapinya aku sukar nak ikut ajaran nabi supaya solat berjemaah dan bersolat sunat dimalamnya, ini tidak, asyik layan diri sendiri jer, masa bersolat pun kekadang dihujung2 jer;

6. Aku mengaku cinta dan kasihkan Rasul, …tapinya aku gagal pulak ikut nasihatnya supaya jangan buang masa dengan hal-hal tidak berfaedah, sama di satu tahap rasa boring tak tau nak buat apa, dan duduk dikedai kopi tunggu topik;

7. Aku mengaku cinta dan kasihkan Rasul, …tapinya mulut aku bukan main bercakap pasal agama dan sayangkan Allah dan agama, tapi apa yang aku sendiri buat pun tak betul kekadang asyik menyalahkan orang lain, buruk orang didedah buruk sendiri disimpan; dan

8. Aku mengaku cinta dan kasihkan Rasul, …tapinya,…tapinya…dan tapinya
Jadinya timbul persoalan dalam diri aku, betul ke aku ni cinta dan kasihkan Rasul, …atau aku cuma ikut tren sekeliling aje? atau berpura-pura untuk menonjol kealiman diri...

Peringatan untuk diri sendiri yang tidak tahu bila masa akan di jemput kembali, namun amat pasti jemputan itu akan berlaku jua, hanya masa dan ketika sahaja yang menentukan….

Salam Maulidur Rasul !

video clip cahaya solawat



SOLAWAT!

No comments:

Post a Comment